OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ani předloňský odchod druhého z bratrů Cavalerových, bubeníka Igora, kterého na novince znamenitě nahradil mladý Jean Dolabella, tuhle rozjetou metalovou mašinu nedokázal zastavit, ba právě naopak. Podle mne na tom SEPULTURA nebyla (minimálně od změny na postu frontmana) lépe než právě nyní. Novinka „A-Lex“ je znovu koncepčním albem, které se tentokrát opírá o látku, se kterou vešel ve známost kontroverzní román „Clockwork Orange“. Příběh anarchistického floutka je zde vtěsnán do brutálního materiálu, který se nejvíc blíží stylu SEPULTURY z její slavné éry na počátku devadesátých let minulého století, ale i přesto zůstává moderním a po všech stránkách zajímavým, tedy daleko od laciného útoku bratří Cavalerových na chuťové buňky fanoušků „staré“ SEPULTURY.
Tendence nabírat do svého groove metalového výrazu nástroje z úplně nesourodých hudebních oblastí tak nějak patří ke každému z posledních alb této brazilské stálice, a byť zde nějaké experimenty nechybí, je s nimi zacházeno až na jednu výjimku („Ludwig Van“) s podstatně větším citem, než tomu bylo na albech z počátku Greenova působení ve skupině. SEPULTURA se tentokrát zaměřila na precizní práci s kytarami a tak je „A-Lex“ jejím nejmetalovějším albem za posledních patnáct let. Nenechte se však mýlit - nejde vůbec o dílo monotónní. Nynější šéf Andreas Kisser v každé ze skladeb doslova úřaduje, ať už jeho riffy připomínají zlaté časy, jaké tahle kapela zažívala okolo alba „Arise“ („Forceful Behavior“), nebo vystřihne moment, který by mu záviděli i kanadští VOIVOD v dobách svého největšího tvůrčího rozkvětu („Metamorphosis“), tedy s kovově chladným zvukem, který jakoby k vám doléhal z hloubky futuristických výtahových šachet. Není zde nouze ani o vysokorychlostní nátěry, které zastupuje hned uragán z úvodu alba („Moloko Mesto“), nebo typické podlazené věci ve středním tempu („We´ve Lost You“), opírající se o výrazný riff a snadno zapamatovatelný nápěv. V každé ze skladeb se dočkáte povedené kytarové vyhrávky, sóla nebo ponuré akustické fáze („Sadistic Values“), díky čemuž se albu dostává potřebné pestrosti. Ta však materiálu neubírá na intenzitě, protože SEPULTURA dokazuje, že je stále kapelou, která by svým soundem dokázala bourat početná stáda argentinských krav („The Experiment“). Navíc se Derrick Green někdy tak rozezpívá, že máte pocit jako při poslechu některého z novějších alb od KILLING JOKE („Filthy Rot“).
U konce nahrávky se nachází již zmiňovaný instrumentální song „Ludwig Van“, který se celku absolutně vymyká, protože stojí výhradně na dechových nástrojích a partech smyčcového orchestru, přehrávajících fragment z Beethovenovy symfonie. Osobně si myslím, že půjde o hodně diskutovaný moment v kariéře brazilské legendy a přiznám se, že tento úlet hodnotím spíše kladně, ostatně jako celé album „A-Lex“, které považuji za jedno z nejlepších od SEPULTURY a určitě nejlepší od časů „Arise“.
Fantastická ukázka síly této thrash metalové legendy. Moderní, tvrdé, různorodé a co se skladeb týče - velmi silné album. Po dvaceti letech přichází její druhý vrchol.
8,5 / 10
Derrick Green
- zpěv
Andreas Kisser
- kytara
Paolo Jr.
- baskytara
Jean Dolabella
- bicí
1. A-Lex I
2. Moloko Mesto
3. Filthy Rot
4. We´ve Lost You
5. What I Do!
6. A-Lex II
7. The Treatment
8. Metamorphosis
9. Sadistic Values
10. Forceful Behaviour
11. Conform
12. A-Lex III
13. The Experiment
14. Strike
15. Enough Said
16. Ludwig Van
17. A-Lex IV
18. Paradox
Quadra (2020)
Machine Messiah (2017)
The Mediator Between Head And Hands Must Be The Heart (2013)
Kairos (2011)
A-Lex (2009)
Dante XXI (2006)
Roorback (2003)
Under A Pale Grey Sky (live) (2002)
Nation (2001)
Against (1998)
Roots (1996)
Chaos A.D. (1993)
Arise (1991)
Beneath The Remains (1989)
Schizophrenia (1987)
Morbid Visions (1986)
Bestial Devastation (1985)
Datum vydání: Pátek, 23. ledna 2009
Vydavatel: SPV
Stopáž: 54:19
Produkce: Stanley Soares
Studio: Trama Sao Paulo
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.